Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 23 listopada 2024 08:40
WAŻNE!
Reklama dotacje rpo

Kobiety za kierownicą? Lepsze niż mężczyźni. Liczby są po ich stronie

Żona wraca do domu nad ranem. Mąż otwiera jej drzwi: – Gdzie byłaś? Miałaś wrócić o 21, a jest 2 w nocy? – Parkowałam. Czas takich dowcipów minął, bo nijak mają się one do życia.
Kobiety za kierownicą? Lepsze niż mężczyźni. Liczby są po ich stronie

Autor: iStock

Jeżdżą wolniej i bezpieczniej, przestrzegają przepisów i powodują mniej wypadków. Ta laurka to wnioski z  raportu Instytutu Transportu Samochodowego na temat kobiet za kierownicą (powstał pod koniec 2022 roku).

Te ustalenia nie są zaskoczeniem dla Marii Dąbrowskiej-Loranc, kierowniczki Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

– Część kobiet może czuć się mniej pewnie za kierownicą, co wynika z niższej wiary w swoje umiejętności. Statystyki pokazują jednak, że panie są bardziej bezpiecznymi kierowcami – podkreśla Dąbrowska-Loranc, cytowana przez Wprost.

Coraz więcej praw jazdy, ale mniej wypadków

Liczby mówią same za siebie. Tak jak dane Komendy Głównej Policji na temat wypadków na drogach.

Otóż w 2022 roku kobiety spowodowały 23,3 proc. wypadków. W tym samym czasie mężczyźni byli sprawcami ponad 72 proc. zdarzeń, trzy razy częściej niż kobiety.

Odpada argument, że mniej kobiet ma prawa jazdy, bo…

– …są one posiadaczkami ponad 40 proc. praw jazdy kategorii B. (i ta liczba systematycznie rośnie – red.). Mimo to w ubiegłym roku spowodowały niespełna 24 proc. wypadków drogowych i 22,7 proc. kolizji. O wiele rzadziej są też sprawcami wypadków z ofiarami śmiertelnymi (11,2 proc.). Mężczyźni są odpowiedzialni za śmierć na drodze 8 razy częściej niż kobiety – wylicza Maria Dąbrowska-Loranc.

Brawura nie jest w ich stylu

Kobiety rzadziej niż mężczyźni – wynika z raportu ITS – podejmują także ryzyko na drogach. Jeśli już przekraczają dozwoloną prędkość, to są to mniejsze wartości niż w przypadku panów.

– Podobne zależności zaobserwowano także w przypadku takich zachowań jak zajeżdżanie drogi, podejmowanie gwałtownych manewrów na drodze, jazdy na zderzaku oraz symptomów związanych z przejawianiem negatywnych emocji w stosunku do innych kierowców – opisuje ustalenia analizy ITS dr Ewa Odachowska-Rogalska, psycholog transportu i autorka tych badań.

Jeśli już, to „męski styl”, czyli brawura w prowadzeniu pojazdów, przyjmują młode kobiety. Mimo to wyliczenia ITS wskazują, że kobiety powodują jeden wypadek na 6,7 mln przejechanych kilometrów, mężczyźni – raz na 4,7 mln km.

Unikają zbędnego ryzyka na drodze

A zatem kto jest lepszym kierowcą: kobieta czy mężczyzna? W ocenie ekspertów ITS ten spór ma także podłoże fizjologiczne i psychologiczne.

– Różnice w budowie mózgu kobiet i mężczyzn przekładają się na odmienny sposób przetwarzania informacji i reakcji – wyjaśnia Odachowska-Rogalska. – Dzięki wyższemu poziomowi estrogenu, który gwarantuje lepsze funkcjonowanie czołowych płatów mózgu, kobiety wypadają lepiej w testach pamięci przestrzennej, koncentracji, podzielności uwagi, a także znajomości przepisów. Sprawia to, że jeżdżą ostrożnie i częściej stosują się do kodeksu drogowego – podkreśla.

I dodaje: – To, że kobiety mogą być lepszymi kierowcami niż mężczyźni, wynika z faktu, że nie poszukują one zachowań wywołujących silne doznania i nie mają tendencji do podejmowania ryzykownych działań. Nie podejmują decyzji, które narażałyby je i innych uczestników ruchu na znaczne koszty emocjonalne.


 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama