Resort cyfryzacji przypomina, że dowód osobisty to dokument, który pozwala potwierdzić tożsamość oraz polskie obywatelstwo. Każdy pełnoletni obywatel, który mieszka w Polsce, musi go mieć.
Jak uzyskać dowód osobisty?
Wniosek o nowy dowód osobisty można złożyć przez internet lub osobiście w urzędzie. Jeśli składamy go przez internet, trzeba uzupełnić go o odciski palców i wzór podpisu. Dane te zostaną pobrane w urzędzie i umieszczone w dowodzie osobistym. W urzędzie trzeba się pojawić 30 dni od złożenia wniosku przez internet.
W przypadku wniosku przez internet musimy posiadać profil zaufany, kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego albo certyfikat podpisu osobistego (ma go w e-dowodzie osoba, która we wniosku o e-dowód, zaznaczyła, że chce mieć certyfikat podpisu osobistego).
Jeśli wybierzemy tradycyjną formę, warto pamiętać, że wniosek o nowy dowód osobisty można złożyć w dowolnym urzędzie gminy – niezależnie od miejsca zameldowania. Usługa jest bezpłatna.
Co ważne nie trzeba wymieniać dowodu, jeśli zmienia się adres zameldowania, nazwa urzędu, który wydał dowód, albo nazwa miejsca urodzenia.
Jeśli dopiszemy się do Rejestru Danych Kontaktowych, System Rejestrów Państwowych wyśle automatycznie powiadomienie o zbliżającym się upływie ważności dowodu osobistego (a także paszportu) - 90, 60, 30 i 14 dni przed terminem. W przypadku paszportu dodatkowo otrzymamy powiadomienie o przekazaniu paszportu kurierowi.
Ministerstwo przypomina, że wszystkie dowody wydawane od 4 marca 2019 roku to e-dowody. E-dowód to dowód osobisty z warstwą elektroniczną.
Napisz komentarz
Komentarze