Wdrażanie możliwości zastrzegania PESEL zaczęło się 17 listopada 2023 roku. Każdy obywatel może teraz zastrzec swoje dane bezpłatnie przez stronę gov.pl lub w swoim urzędzie gminy. Do zastrzeżenia numeru w urzędzie konieczny będzie papierowy wniosek, który trzeba podpisać. Trzeba jednak pamiętać, że w praktyce nasze dane będą w pełni chronione dopiero od 1 czerwca 2024 roku.
Po co zastrzegać swój PESEL?
Najważniejszym celem zastrzeżenia danych jest zwiększenie ochrony przed kradzieżą naszej tożsamości. Oszuści potrafią zaciągać na cudze nazwisko wysokie kredyty, a to powoduje dla oszukanego wielkie problemy.
Możliwość wprowadzona dzięki nowelizacji ustaw o ograniczeniu niektórych skutków kradzieży tożsamości ma temu zapobiec. Zgodnie z ustawą obywatele nie będą obciążani za zobowiązanie, które zostało zaciągnięte bez ich wiedzy mimo istniejącego zastrzeżenia.
Dlaczego warto zastrzec PESEL?
Gdy oszust złoży do banku wniosek o kredyt, w którym będą nasze dane, to pracownik banku wejdzie do rejestru i sprawdzi, czy numer PESEL danej osoby został zastrzeżony. Co ciekawe od 1 czerwca 2024 r. banki będą musiały to robić. Jeśli dojdzie to takiej sytuacji, że placówka bankowa udzieli na przykład komuś kredytu bez weryfikacji PESEL, to nie będzie mogła domagać się od poszkodowanego zaspokojenia roszczenia z tytułu tej umowy ani sprzedać wierzytelności powstałej z tego powodu firmie windykacyjnej. W takiej sytuacji będzie jeden wyjątek – gdy umowa została zawarta przez internet, a pożyczkobiorca został uwierzytelniony z wykorzystaniem indywidualnych danych uwierzytelniających.
Zastrzeżony PESEL może sprawdzić nie tylko bank
Banki to nie jedyne instytucje, które będą mogły zajrzeć do rejestru PESEL. Mogą zrobić to także operatorzy telefonii komórkowej przed wydaniem duplikatu SIM, a także notariusz przed dokonaniem czynności związanej ze sprzedażą domu lub mieszkania oraz przy sporządzeniu pełnomocnictwa w celu dokonania takich transakcji oraz firmy leasingowe.
Napisz komentarz
Komentarze