Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
sobota, 23 listopada 2024 13:56
WAŻNE!
Reklama dotacje rpo

Pracujesz na komputerze – oto, co powinien zapewnić Ci pracodawca

Dostosowanie miejsc pracy do nowych wymogów BHP to dla pracodawcy wyzwanie, zwłaszcza gdy wykonujemy obowiązki w domu. A w przypadku pracujących hybrydowo – być może podwójny koszt.
  • Źródło: www.rp.pl
Pracujesz na komputerze – oto, co powinien zapewnić Ci pracodawca

Źródło: GettyImages

Pracodawcy mieli pół roku na dostosowanie się do przepisów znowelizowanego rozporządzenia ws. bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Od piątku, 17 maja, pracownik korzystający z przenośnego systemu komputerowego przez połowę dobowego czasu pracy musi mieć zapewniony stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę pod laptopa. Otrzyma też dodatkową klawiaturę i mysz, a jeśli sobie zażyczy – także podnóżek. Będzie mógł starać się o dofinansowanie na zakup szkieł kontaktowych.

 

Wyposażenie trzeba zapewnić także pracownikom zdalnym

Jak wskazuje Monika Smulewicz, ekspert prawa pracy, dodatkowe elementy wyposażenia, o których mówią przepisy, zapewnić trzeba także pracującym zdalnie.

Problem w tym, że pracodawcy nie chcą ponosić dodatkowych kosztów. Zwłaszcza w przypadku pracowników pracujących hybrydowo, bo to oznacza podwójny wydatek i inwestycję – komentuje ekspertka.

Zauważa przy tym, że w wielu firmach, w których zmniejszono liczbę miejsc do pracy stacjonarnej, co prawda wprowadza się system rezerwacyjny, ale nie wszędzie tak jest.

Od przedsiębiorców słyszę jednak głosy, że części pracowników nie podobają się nowe regulacje. Niektórzy z nich nie mają bowiem w domu warunków na postawienie i przechowywanie dodatkowego monitora lub podstawki pod laptopa – mówi specjalistka.

Przypomina, że przepisy wprowadzone zostały też w celu profilaktyki zdrowotnej. – Praca przy laptopie wymaga bowiem nienaturalnej pozycji, może powodować problemy ze wzrokiem. Kiedy po pandemii pracownicy pojawili się na badaniach profilaktycznych, okazało się, że wielu z nich zmaga się z takimi kłopotami – dodaje.

 

Do nowych obowiązków firmy podeszły w różny sposób

Monika Smulewicz zauważa jednak, że wiele firm zarządza już powroty do biur. – Jest to widoczny trend, którego jednak nie spowodowały nowe przepisy, ale spadek efektywności i wydajności pracy zespołowej – komentuje.

Jak mówi Robert Lisicki, dyrektor departamentu pracy Konfederacji Lewiatan, do nowych obowiązków firmy podeszły w różny sposób. – Od pracujących zdalnie część pobrała oświadczenia. Zatrudnieni potwierdzili w nich, że zapoznali się z nowymi wymogami i ich stanowiska pracy zdalnej spełniają minimalne wymagania BHP. Pracownicy niemający do dyspozycji monitora ani podstawki, powinni poinformować o tym pracodawców – mówi dyrektor.

Niektóre firmy już wcześniej uwzględniały w wypłacanym pracownikom ryczałcie koszty korzystania przez nich z własnych narzędzi, czyli monitorów.

Trzeba jednak zauważyć, że o ile duże podmioty, korzystające z wyspecjalizowanych działów czy zewnętrznej obsługi BHP, monitorowały szczegółowe wytyczne, o tyle mniejsze mogły nie zwrócić uwagi na część z tych obowiązków. Takich, jak choćby obowiązek zapewnienia pracownikom krzeseł z ruchomymi podłokietnikami – konkluduje Robert Lisicki.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama