Podczas trwającego w Krakowie Kongresu Bezpieczeństwa Drogowego 2024, o zarządzaniu prędkością na drogach mówił prof. Stanisław Gaca, z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. Przekonywał, że na kierowców przekraczających prędkość najbardziej działa… zwężanie ulic, a dopiero później systemy kontroli takie jak fotoradary czy odcinkowe pomiary prędkości.
W Niemczech rozważane jest wprowadzenie nowych ograniczeń prędkości na drogach pozamiejskich. Zamiast dopuszczalnych 100 km/h, miałoby obowiązywać ograniczenie do 80 km/h. Taki limit obowiązuje np. we Francji. W Polsce obecnie nie ma planów takich zmian. Eksperci bezpieczeństwa ruchu drogowego od dawna postulują jednak, aby limit prędkości na autostradach ze 140 km/h obniżyć do 120 km/h.
Wystrzegaj się przekraczania prędkości!
Jazda z prędkością o 10-20 km/h większą od dopuszczalnej często staje się dla kierowców rutyną. Wielu z nich sądzi, że to niewielkie przekroczenie limitu i w konsekwencji nie ma za bardzo znaczenia. Jednak następstwa takiego sposobu myślenia mogą okazać się tragiczne w skutkach, zwłaszcza dla niechronionych uczestników ruchu drogowego. Uderzenie przez samochód poruszający się z prędkością 30 km/h przeżyje dziewięciu na dziesięciu pieszych, ale już przy prędkości 50 km/h zginie co drugi pieszy. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja przy prędkości powyżej 60 km/h – takiego potrącenia nie przeżyje prawie nikt, szansę ma jedynie jeden na dziesięciu pieszych, przy czym najdotkliwsze konsekwencje ponoszą piesi w wieku powyżej 60 lat.
Dane te pokazują, że w niektórych sytuacjach nawet jazda z prędkością mieszczącą się w granicach prędkości dopuszczalnej przez przepisy nie gwarantuje bezpieczeństwa. Prędkość należy dostosować do panujących warunków i sytuacji na drodze, a także do umiejętności kierowcy i jego stanu psychofizycznego.
Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że jadąc wolniej o 10-20 km/h, można realnie ograniczyć ryzyko wypadku drogowego, a jeśli nawet dojdzie do takiego zdarzenia, jego skutki mogą być mniej poważne. Warto wystrzegać się nawyku jazdy nieznacznie ponad limit. Dzięki temu nie tylko unikniemy mandatu, lecz także zyskamy cenne sekundy na reakcję w przypadku niebezpiecznej sytuacji. Przy mniejszej prędkości skraca się również droga hamowania – mówi Adam Bernard, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Limity prędkości w Polsce
Standardowe limity prędkości odnoszące się do motocykli i samochodów o masie dopuszczalnej całkowitej do 3,5 tony wynoszą w Polsce:
- na autostradach – do 140 km/h,
- na drogach ekspresowych dwujezdniowych – do 120 km/h,
- na drogach ekspresowych jednojezdniowych – do 100 km/h,
- na drogach dwujezdniowych o co najmniej dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – do 100 km/h,
- na pozostałych drogach – do 90 km/h,
- na drogach w terenie zabudowanym – do 50 km/h,
- na drogach w strefie zamieszkania – do 20 km/h.
Ile wynosi mandat za przekroczenie prędkości?
- do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł
- od 11 km/h do 15 km/h – 100 zł
- od 16 km/h do 20 km/h – 200 zł
- od 21 km/h do 25 km/h – 300 zł
- od 26 km/h do 30 km/h – 400 zł
- ponad 30 km/h – 800 zł
- ponad 40 km/h – 1000 zł
- ponad 50 km/h – 1500 zł
- ponad 60 km/h – 2000 zł
- ponad 70 km/h – 2500 zł
Liczba punktów karnych za przekroczenie prędkości
- do 10 km/h kierowca otrzyma 1 pkt karny,
- od 11 do 15 km/h kierowca otrzyma 2 pkt karne,
- od 16 do 20 km/h kierowca otrzyma 3 pkt karne,
- od 21 do 25 km/h kierowca otrzyma 5 pkt karnych,
- od 26 do 30 km/h kierowca otrzyma 7 pkt karne,
- od 31 do 40 km/h kierowca otrzyma 9 pkt karnych,
- od 41 do 50 km/h kierowca otrzyma 11 pkt karnych,
- od 51 do 60 km/h kierowca otrzyma 13 pkt karnych,
- od 61 do 70 km/h kierowca otrzyma 14 pkt karnych,
- o więcej niż 70 km/h kierowca otrzyma 15 pkt karnych.
Napisz komentarz
Komentarze