Jak to działa?
Cyberprzestępcy udają, że reprezentują Facebooka i firmę "Meta". Wysyłają komunikaty zawiadamiające o rzekomych ograniczeniach dostępu lub usunięciu konta, ze względu na umieszczenie nielegalnych treści na Twoim profilu. Wiadomość może zawierać taką mniej więcej treść:
Strona z ograniczeniami! Twoja strona zostanie wkrótce tymczasowo zablokowana. Odkryliśmy, że Twoja witryna narusza standardy społeczności oraz prawa autorskie do zdjęć i filmów. Połączone osobiste konta na Facebooku również zostaną tymczasowo zablokowane zgodnie z przepisami.
Aby uzyskać instrukcje, skontaktuj się z naszym zespołem pomocy technicznej. Twój identyfikator sprawy dla tego kontaktu to 122784529 Porozmawiaj teraz z zespołem wsparcia Meta: fbchat83729.in Jeżeli nie otrzymasz odpowiedzi, w trosce o bezpieczeństwo użytkowników Twoja witryna i powiązane z nią zasoby mogą zostać trwale zablokowane po 24 godzinach.
Żeby uniknąć nieprzyjemności, sugerują kliknięcie linku i "kontakt z zespołem pomocy". Niestety, łącze prowadzi do fałszywej strony, na której należy podać swoje dane logowania, co z kolei prowadzi do utraty kontroli nad profilem.
Jak rozpoznać oszustwo?
Zachowaj czujność! Choć myśl o utracie dostępu do konta może budzić niepokój, to właśnie na tym polega strategia przestępców. Przeanalizuj wiadomość – czy jej treść jest logiczna? Oszuści często używają automatycznych tłumaczy internetowych lub narzędzi AI, co prowadzi do licznych błędów gramatycznych i stylistycznych.
Pamiętajmy, że oficjalne komunikaty na Facebooku nie są przesyłane na czacie ani przez “wzmianki”. Sprawdź dokładnie link – czy prowadzi do oficjalnej strony? Czy adres www nie zawiera dodatkowych cyfr lub liter?
– Jeśli Twoje dane wylądowały na fałszywej stronie, natychmiast zmień hasło – informuje Kornelia Giglok, specjalistka ds. cyberbezpieczeństwa z CyberRescue – Ważne, żeby było silne (tzn. długie) i unikalne. Gdy nie możesz tego zrobić, skorzystaj z formularza odzyskiwania konta na facebook.com/hacked. Wyloguj się również ze wszystkich urządzeń, aktywuj weryfikację dwuetapową i rozważ ustawienie limitów na karcie płatniczej, jeśli jest podpięta do Twojego profilu firmowego – dodaje.
Nasz redakcyjny kolega obsługujący firmowego Facebooka też otrzymał taką fałszywą informację, na którą oczywiście nie odpowiedział. Zrzuty z ekranu naszego redakcyjnego komputera z tym komunikatem prezentujemy poniżej.
Napisz komentarz
Komentarze