Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 21 listopada 2024 07:26
WAŻNE!
Reklama

Wulkanizacja pod lupą – jak zadbać o jakość usługi przy wymianie opon?

To już ten czas. Pora na wymianę opon na zimowe. Eksperci radzą, żeby przypilnować wykonującego usługę.
Wulkanizacja pod lupą – jak zadbać o jakość usługi przy wymianie opon?

Autor: Canva

Kolejki przed warsztatami już się ustawiły. W wielu miejscach bez wcześniejszego zapisania się telefonicznie nie ma szans na szybkie przyjęcie. Koło marketów rozstawiły się namioty – sezonowe punkty. To znak, że to czas na wymianę opon na zimowe.

- Myślę, że to odpowiednia pora, zwłaszcza dla mieszkańców wschodniej połowy kraju. Najbliższe noce przyniosą przymrozki, dodatkowo będą mgły, lokalnie - marznące i osadzające szadź. Warunki na drogach mogą być bardzo trudne, bo będzie ślisko - mówi Polskiemu Radiu 24 Jakub Gawron z IMGW i dodaje, że już w niedzielę na przeważającym obszarze kraju wyniesie ona od trzech do sześciu stopni. Początek przyszłego tygodnia ma być podobny.

Kontroluj fachowca

Z reguły wygląda to tak, że przywozi się opony w bagażniku do warsztatu i resztą już zajmuje się fachowiec. Kierowca może w tym czasie iść na kawę, albo bardzo szybkie zakupy, a kiedy wróci, opony będą już wymienione.

Jednak warto zostać na miejscu i przypilnować, żeby wszystko zostało zrobione jak należy. - Miałem takiego pecha, że wykryłem to pół roku, kiedy przyszedł czas na kolejną zmianę opon – wspomina pan Mateusz, który zorientował się, że wulkanizator wkręcił w koła nie te śruby co powinien. - Miałem błyszczące, pasujące do felg, a tymczasem zamontował jakieś stare, zardzewiałe. Nie wiem, czy moje gdzieś zgubił i wziął pierwsze lepsze – dodaje kierowca. 

Ale nie o tylko tak drobne sprawy chodzi. Fachowcy radzą, żeby przypilnować wulkanizatorów w poważniejszych kwestiach. Należy kontrolować, czy opony są założone właściwie w zależności od ich rodzaju.

Rodzaje opon

- Opony symetryczne są najłatwiejsze w obsłudze i montażu. Nie ma znaczenia, w jakim kierunku będą się obracać podczas jazdy oraz którą stroną na zewnątrz zostaną zamontowane. Bieżnik w takich oponach jest skonstruowany w taki sposób, żeby zawsze zapewniać takie same właściwości trakcyjne – podaje Interia Motoryzacja.

Z kolei w przypadku opony kierunkowe trzeba montować tak, aby obracały się we właściwą stronę zgodnie z bieżnikiem. Pokazuje to strzałka umieszczona na boku opony. - Tylko podczas obrotu w prawidłową stronę zapewnia odpowiednią przyczepność i stabilność, a także prawidłowo odprowadza wodę spod opony. Zdarza się, że wulkanizatorzy nie zwrócą odpowiedniej uwagi i nieprawidłowo zamontują koła z takimi oponami. Kierowca szybko odczuje pogorszenie właściwości jezdnych na mokrej i śliskiej nawierzchni – czytamy.

Są jeszcze opony asymetryczne trzeba sprawdzić i w tym przypadku ważne jest która strona ogumienia znajduje się po zewnętrznej stronie. Na bokach takich opony znajduje się wskazówka – napis „inside" oraz „outside".

I jeszcze jedna porada: - W niektórych warsztatach oponiarskich panuje jeszcze przekonanie, żeby przekładać mniej zużyte opony z tylnej osi na przód. Nie warto podejmować takiej decyzji. Na tylnej osi powinny się znajdować opony w lepszym stanie. Dlatego, że większość kierowców lepiej radzi sobie z poślizgiem podsterownym niż nadsterownym – podaje serwis.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama