Obecnie trwają pracę nad opracowaniem dokumentacji projektowej wyżej wspomnianej linii nr 353. Celem planowanej inwestycji jest dostosowanie linii do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 200 km/h. Przy takich założeniach, ze względów bezpieczeństwa przepisy wymagają likwidacji wszystkich przejazdów kolejowo – drogowych i przejść w poziomie szyn dla pieszych na odcinkach gdzie ruch pociągów będzie odbywał się z prędkością 200 km/h.
Wielkie zmiany w gminie Biskupiec
Jak czytamy w ankiecie udostępnionej mieszkańcom do konsultacji społecznych, projekty docelowe przewidziane są do realizacji po roku 2027, a obecne konsultacje mają potrwać tylko do… 23 lutego bieżącego roku.
Na mapie udostępnionej jako załącznik konsultacji możemy zauważyć jak planowana inwestycja zmieni krajobraz drogowy i kolejowy gminy Biskupiec i powiatu nowomiejskiego. Wszystkie obecne przejazdy kolejowe, począwszy od Ostrowitego, po Lipinki i Biskupiec (stacja w Bielicach) zostaną zlikwidowane a na ich miejsce powstaną nowe, włącznie z budową wiaduktów kolejowych.
We wszystkich wspomnianych wyżej miejscowościach powstaną nowe drogi i wiadukty. Przykładowo obecny przejazd w Bielicach na drodze wojewódzkiej nr 538 (odcinek od Wawrowic do Bielic) przestanie istnieć. W jego miejsce, kilkadziesiąt metrów dalej zostanie zbudowany most (wiadukt) i nowa droga aż do planowanego ronda w pobliżu Zespołu Szkół w Bielicach. Podobnie jest w Lipinkach, gdzie na drodze prowadzącej z Łąkorza zostanie wybudowane rondo i nową drogą przejedziemy przez wiadukt i dalej w stronę Lipinek. Zmiany nie ominą przejazdu w Ostrowitem, który jest planowany do likwidacji, a nowy obiekt powstanie kilkadziesiąt metrów dalej. Drugi przejazd w Bielicach, gdzie łączą się drogi z Łąkorza i Gaju zniknie z drogowej mapy gminy. Zastąpi go wiadukt z przedłużoną drogą powiatową z Łąkorza do Bielic, aż za pierwsze wybudowania w miejscowości Bielice.
Zrzuty z ekranu z mapy, na której dokładnie widzimy jakie zmiany planuje PKP widoczne są na końcu naszego artykułu.
Gmina Nowe Miasto i Jamielnik
Jeśli spojrzymy na linię kolejową nr 353 to zmiany nie ominą także przejazdu kolejowego w Jamielniku. W tym momencie brak oficjalnych informacji z PKP w tej kwestii. Rozmawialiśmy w tej sprawie z Marcinem Bulińskim, kierownikiem referatu drogowego Gminy NML a także z Joanną Robaczewską, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych. Niestety, jak na razie nie posiadają oficjalnej informacji w tej sprawie. Również Jerzy Majder z PKP PLK nie udzielił nam żadnego komentarza w kwestii Jamielnika i wiaduktu, który się tam znajduje.
Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych Joanna Robaczewska dodała, że odbyło się jedno spotkanie online z PKP i biurem projektowym i był zgłoszony wniosek, by przy modernizacji linii kolejowej uwzględnić przebudowę wszystkich wiaduktów, by zdjąć z nich ograniczenia, które obecnie na nich funkcjonują.
Inwestycja a CPK
O planowanej modernizacji linii kolejowej nr 353 rozmawialiśmy również krótko z Wójtem Gminy Biskupiec Arkadiuszem Dobkiem. Włodarz gminy potwierdził, że takie zmiany są planowane i będą poddane konsultacjom społecznym. Dobek przekazał nam, że zgłosił inwestorowi, jakim jest PKP, żeby przy modernizacji przejazdów kolejowych uwzględnić budowę ścieżek rowerowych.
Wójt dodał, że planowana inwestycja ma związek z dostosowaniem linii do przejazdu pociągów typu Pendolino oraz z zapowiedziami rządu dotyczącymi budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie.
Kiedy nastąpi realizacja? Na pewno nie w najbliższym czasie. Włodarz biskupieckiej gminy twierdzi, że może to być kwestia nawet 20 lat.
Do tego tematu wrócimy. Wysłaliśmy oficjalne zapytanie w tej sprawie do PKP PLK, w tym poruszyliśmy kwestię Jamielnika.
Poniżej zrzuty z ekranu mapy poglądowej oraz linki do ankiety i wspomnianej mapy:
MAPA – ArcGIS - Konsultacje: Gmina Biskupiec
Zmiany:
Napisz komentarz
Komentarze