Program Inwestycji Dworcowych jest największym w historii Polski programem przebudowy dworców kolejowych. W okresie pierwszej edycji realizowanej w latach 2016-2023 zmodernizowanych lub wybudowanych od nowa zostanie blisko 200 obiektów dworcowych w całym kraju, co stanowi nakłady inwestycyjne o wartości ponad 3,1 mld zł brutto. Dzięki temu programowi, który rozpoczął się w 2016 roku, już 82 lokalizacje w Polsce otrzymały całkowicie nowe lub zmodernizowane dworce kolejowe. Obecnie kolejne inwestycje znajdują się w różnych etapach prac budowlanych, a 42 kolejne obiekty są na etapie projektowania i przygotowania.
Plany PKP S.A. na przyszłe lata są równie ambitne. W ramach kontynuacji programu do 2030 roku zakłada się realizację 150 projektów inwestycyjnych w całym kraju. Analizie poddano ponad 300 lokalizacji, a szacowana łączna wartość nakładów inwestycyjnych dla tych projektów wynosi około 4,4 mld zł brutto. Przy wyborze obiektów do włączenia w kolejną edycję programu brano pod uwagę różnorodne kryteria, takie jak poziom wymiany pasażerskiej, stan techniczny obiektu oraz jego komplementarność z innymi inwestycjami infrastrukturalnymi. Warto zaznaczyć, że spośród obiektów poddanych analizie w przygotowaniu kolejnej edycji programu, ponad 130 z nich ma charakter zabytkowy.
Na liście programowej znalazł się budynek dworca kolejowego w Bielicach, czyli stacja Biskupiec Pomorski. W ciągu kilka lat zabytkowy budynek ma odzyskać dawną świetność. Trzymamy kciuki za relizację programu.
Z historii
Stacja powstała w 1872 roku, jako część linii kolejowej Toruń - Wystruć. Pomimo nazwy Bischofswerder (Biskupiec), została zlokalizowana w pobliskich Bielicach, prawdopodobnie aby uniknąć prac ziemnych związanych z doprowadzeniem kolei do ówczesnego miasta. Po zakończeniu I wojny światowej, stacja znalazła się na terytorium Polski, jednak granica oddzieliła ją od niemieckiego miasta Biskupiec.
W dniu 17 sierpnia 1920 roku oddział niemieckich ochotników przekroczył granicę, zajmując stację i zdejmując polską flagę, którą zastąpili flagą niemiecką. Jednak po krótkiej walce, kompania szturmowa por. Szramka, wspomagana przez pociąg pancerny o nazwie "Wilk," wyparła Niemców ze stacji. W wyniku walki, 5 Niemców zostało wziętych do niewoli.
W czasie II wojny światowej, w roku 1945, stacja została wykorzystana przez Armię Radziecką jako magazyn dla przedmiotów zdobytych w okolicy. Ponadto, stacja była miejscem formowania transportów kolejowych, którymi wywożono polskie dobra na tereny ZSRR.
Napisz komentarz
Komentarze