Nie tylko seniorzy są grupą narażoną na oszustwa. Nowomiejscy kryminalni przyjęli zawiadomienie o przestępstwie, którego ofiarą padła młodsza mieszkanka naszego powiatu. Do kobiety zadzwoniła osoba podająca się za pracownika banku i poinformowała o podejrzanej transakcji na jej koncie bankowym. Kobieta zaprzeczyła by dokonywała takiej transakcji wówczas rzekomy „pracownik banku” powiedział, że padła ofiarą oszustwa, bowiem na jej koncie doszło do włamania i w ten proceder zamieszani są pracownicy jej banku. Żeby uchronić swoje oszczędności i pomóc w namierzeniu przestępców kobieta miała wypłacić osobiście z siedziby banku swoje wszystkie pieniądze i wpłacić na specjalne nowe konto techniczne dla zabezpieczenia tych pieniędzy.
Gdy podczas rozmowy kobieta nabrała podejrzeń i zaczęła zadawać pytania rzekomy pracownik banku by się uwiarygodnić zadzwonił do niej z numeru, który na jej telefonie komórkowym wyświetlił się jako nazwa jej banku. Oszust umiejętnie manipulował rozmową tak, by zdobyć zaufanie kobiety i by wzbudzić w niej poczucie zagrożenia, że zostanie oszukana, bowiem ktoś czyha na jej pieniądze. Jednocześnie kierował rozmową w taki sposób, że dawał jej poczucie, iż jej działania pomogą policji i doprowadzą do zatrzymania prawdziwych oszustów.
Niestety w wyniku tych operacji kobieta straciła ponad 90 tys. zł.
Apelujemy!
Kolejny raz apelujemy o rozsądek i szczególną ostrożność podczas rozmów telefonicznych z osobami, które podają się za pracownika banku, policjanta czy inną osobę i informują nas o próbie oszustwa na naszym koncie bankowym. Pamiętajmy, że gdy pracownik banku prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczy albo namawia do instalacji dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustem.
Prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi o:
- podanie numeru lub danych dostępowych do konta przez telefon
- zainstalowania aplikacji
- przelania pieniędzy na wskazane konto
Zanim podejmiemy jakiekolwiek działanie (podanie danych logowania, numery lub hasła do konta, kodów transakcyjnych, zainstalowania aplikacji) upewnijmy się, czy osoba, która do nas dzwoni podając się za pracownika banku faktycznie nią jest.
Rozłączmy się i zadzwońmy sami do naszego banku w celu potwierdzenia czy ktoś próbował się z nami skontaktować i czy rzeczywiście nasze konto jest zagrożone!
Po raz kolejny apelujemy o rozwagę podczas wykonywania operacji finansowych. Pamiętajmy, że oszuści cały czas modyfikują swoje metody, których celem jest wyłudzenie pieniędzy.
W razie jakichkolwiek wątpliwości, o każdej tego rodzaju sytuacji najlepiej powiadomić policję.
źródło: komunikat KPP Nowe Miasto Lubawskie
Napisz komentarz
Komentarze