Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 12:19
WAŻNE!
Reklama dotacje rpo

S5 jednak bliżej Iławy? Wariant czerwony "najkorzystniejszy ekonomicznie"

Decyzja w sprawie przebiegu drogi ekspresowej S5, która, niezależnie od wyboru wariantu, przebiegać będzie przez powiat nowomiejski, jeszcze nie zapadła. Jednak GDDKiA, za pośrednictwem swojej strony internetowej, poinformowała o aktualnym stanie przygotowań do budowy drogi wskazując niejako, który z wariantów jest najkorzystniejszy, przynajmniej z punktu widzenia ekonomii.
S5 jednak bliżej Iławy? Wariant czerwony "najkorzystniejszy ekonomicznie"

Sprawa budowy S5 dosłownie rozpala emocje wśród mieszkańców powiatu nowomiejskiego, ale i nie tylko. Ubiegłoroczne spotkania, w trakcie których zaprezentowano proponowane warianty przebiegu drogi, spowodowały lawinę wniosków, sprzeciwów, petycji, a także działań wspierających ten czy inny wariant.

Przypomnijmy: zaproponowano trzy warianty przebiegu drogi. Wariant nr 1 (fioletowy) przebiega najbardziej na północ, najbliżej istniejącej drogi krajowej nr 16. Omija Iławę od południa, następnie w powiecie nowomiejskim przecina gminę Biskupiec między Podlaskiem a Słupnicą i biegnie dalej w stronę węzła Mierzyn. Numer 2, czyli zielony przebiega najbardziej na południe, najbliżej istniejącej drogi krajowej nr 15 i w dużej części przebiega przez powiat nowomiejski, wzdłuż gmin Nowe Miasto Lubawskie i Biskupiec. Ostatni z wariantów, czyli nr 3 (czerwony) przebiega między wariantami 1 i 2. Także omija Iławę od południa, następnie kieruje się w kierunku południowo-zachodnim w sąsiedztwie istniejącej linii kolejowej nr 353, do węzła Mierzyn, omijając Biskupiec od południa.

Nie ma jedności wśród samorządowców i mieszkańców co do wyboru wariantów. Władze i mieszkańcy Iławy zainteresowani są wariantami jak najbliżej ich miasta – S5 stanowiłaby od wielu lat oczekiwaną obwodnicę Iławy. Z kolei Lubawa i przedsiębiorcy lubawscy są najbardziej zainteresowani wariantem zielonym. Warto tutaj też wspomnieć o protestach mieszkańców - w Krotoszynach w gminie Biskupiec petycja podpisana przez kilkaset osób przeciwko wariantowi nr 3 (czerwony), czy w Łąkorzu podpisy przeciwko wariantowi nr 2 (zielony), a także liczne protesty rolników i mieszkańców gminy Nowe Miasto Lubawskie.

Co zrobi GDDKiA?

“Najkorzystniejszy wariant”

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zabrała głos za pośrednictwem swojej strony internetowej, podkreślając jednocześnie, że nie zapadły żadne decyzje w sprawie wyboru któregokolwiek z wariantów.

W aspekcie kryteriów ekonomicznych najkorzystniejszy wydaje się być wariant 3, który jest zdecydowanie najkrótszy. Na podstawie opinii samorządów, mieszkańców i przedsiębiorców wyrażonych we wnioskach przesłanych nam po spotkaniach informacyjnych można stwierdzić, że przebiegiem drogi S5 w wariancie 1 (najbliższym Iławy), która jest miastem powiatowym i największym ośrodkiem miejskim na trasie przebiegu S5 po terenie województwa warmińsko-mazurskiego, zainteresowane są władze i mieszkańcy Iławy. Taki przebieg byłby najbardziej zbliżony do istniejącej drogi krajowej nr 16, która przebiega przez Iławę. S5 stanowiłaby od wielu lat oczekiwaną obwodnicę Iławy.

czytamy na stronie GDDKiA

W komunikacie dyrekcji jest też mowa o wariancie zielonym, zdaniem instytucji “popieranym przez samorządowców z  Lubawy oraz Nowego Miasta Lubawskiego oraz lokalnych przedsiębiorców”. Jednocześnie GDDKiA zwraca uwagę, że zielony wariant nr 2 “ingeruje też w większą powierzchnię obszarów Natura 2000, będących pod szczególną ochroną prawną”.

Nie mamy jeszcze wszystkich danych koniecznych do pełnej analizy porównawczej. Inwentaryzacja przyrodnicza, którą rozpoczęliśmy w maju 2022r. będzie trwała do lipca 2024r. ( ze względu na konieczność zbadania terenów, przez które przebiegają korekty wariantów). Badania geologiczne i geotechniczne zakończymy w lutym 2024r.    

Kiedy GDDKiA podejmie decyzję?

W nowym roku zaczną się prace nad analizą wielokryterialną, która musi swoim zakresem objąć wyniki z inwentaryzacji przyrodniczej oraz rozpoznanie warunków gruntowo-wodnych w zakresie nowych przebiegów. Planujemy otrzymać ww. analizę w I połowie 2024 r., co pozwoli na zakończenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, jego ocenę w ramach wewnętrznych procedur GDDKiA , wybór wariantów przebiegu drogi S5 na terenie poszczególnych województw  oraz złożenie do końca 2024r., do Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie i Bydgoszczy, wniosków o wydanie decyzji środowiskowych.

GDDKiA w toku swoich prac projektowych każdorazowo poddaje analizie wszystkie uwarunkowania charakteryzujące dane zadanie i dokonuje rekomendacji wariantów biorąc pod uwagę korzyści i ryzyka charakteryzujące dany wariant. Rekomendacja ta odbywa się na podstawie procedur wewnętrznych, ale przy udziale jednostek samorządu terytorialnego. Powyższe ma na celu zapewnienie obiektywności rekomendacji i pogodzenie interesów. 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Erni 09.01.2024 12:33
Nigdy wszystkim się nie dogodzi. Mam nadzieję, że jeśli powstanie węzeł w okolicach Biskupca to w stronę Kisielic i Nowego Miasta zostaną zbudowane nowe drogi lub poszerzone obecne (tylko co z dębami w kierunku Kisielic?). Ruch na tych odcinkach bardzo mocno wzrośnie. Do tego jeśli węzeł byłby między Podlaskiem, a Słupnicą powinna zostać zbudowana obwodnica Biskupca. To w całej tej inwestycji niewielki koszt. Władze Biskupca już powinny o tym myśleć. Zwłaszcza, że mają obecnie w Sejmie posła ze swojego terenu.

Reklama