Ale co to jest ten tajemniczy kod 78? To ograniczenie, które dla wielu osób stawiających pierwsze kroki za kierownicą, może okazać się szansą lub wręcz zbawieniem. Często wybierają go obcokrajowcy lub osoby z niepełnosprawnościami, choć na rozwiązanie decyduje się także coraz więcej typowych kandydatów na kierowców. Dlaczego?
Egzamin na prawo jazdy z kodem 78 jest łatwiejszy do zaliczenia, a późniejsze korzystanie z samochodu również staje się mniej skomplikowane, ale tylko pod pewnymi warunkami.
Kod 78 w rubryce 12 prawa jazdy określa kierowców, którzy zdobyli uprawnienia tylko na samochody z automatyczną skrzynią biegów. Pełna definicja kodu 78 to: wyłącznie pojazdy bez pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla kategorii AM, A1, A2 i A). Dzięki temu eliminuje się ryzyko zgaśnięcia silnika podczas ruszania, pomylenia biegów oraz konieczność ich zmiany.
Dla doświadczonych kierowców może się to wydawać śmieszne, ale nie brakuje osób, które mają problemy z obsługą manualnej przekładni. To właśnie ten element często stanowi barierę przed zdobyciem upragnionego prawa jazdy.
Przepisy dotyczące egzaminu na prawo jazdy są jasne: "(...) osoba egzaminowana powinna dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone, zanim pojazd osiągnie 50 km/h". Nieprzestrzeganie tych wymogów może skutkować negatywnym wynikiem egzaminu.
Do tego dochodzi jeszcze hamowanie silnikiem, dojeżdżanie do skrzyżowania bez sprzęgła czy włączanie neutralnego przełożenia. Nie można również zapominać o płynnym zwalnianiu sprzęgła podczas ruszania, zwłaszcza pod górę. Jeśli zdecydujemy się na prawo jazdy z kodem 78, wszystkie te aspekty przestają mieć znaczenie, co ułatwi zdanie egzaminu.
Oczywiście są też wady takiego rozwiązania. Konieczność prowadzenia wyłącznie pojazdu z automatem może być dla wielu osób sporym ograniczeniem. Z drugiej strony, obecne trendy w motoryzacji wskazują na coraz rzadsze wykorzystywanie manualnych przekładni. Wielu producentów już teraz całkowicie rezygnuje z tego rozwiązania.
Przyszłość motoryzacji zdecydowanie idzie w kierunku skrzyń automatycznych. To oznacza, że kod 78, który dziś jest traktowany jako ułatwienie, za kilka lat, szczególnie w dobie elektryfikacji, może stać się normą i oczywistością.
Napisz komentarz
Komentarze