W środę (20.03.2024 r.) do Komendy Powiatowej Policji w Działdowie zgłosiły się dwie mieszkanki powiatu działdowskiego, które padły ofiarą oszustwa. 40 i 67-latka, po tym jak za pomocą komunikatora skontaktowała się z nimi osoba, podająca się za ich znajomą, przesłały kody BLIK do realizacji płatności. Młodsza z kobiet straciła w ten sposób 3000 złotych, starsza – 800 złotych.
W tym samym dniu na komendę zgłosiła się kolejna mieszkanka powiatu działdowskiego, która również, podstępem, została doprowadzona do niekorzystnego rozporządzenia swoim mieniem. Z 41-latką skontaktowała się „koleżanka”, prosząc o wsparcie finansowe poprzez przesłanie kodów BLIK. Jak się okazało, konto, z którego pisała rzekoma koleżanka, zostało przejęte przez oszusta, który uzyskując kody od pokrzywdzonej, dokonał wypłaty pieniędzy z jej konta w wysokości 1600 złotych.
Z kolei do Komisariatu Policji w Lidzbarku wpłynęło zawiadomienie od mieszkańca gminy Lidzbark, że z jego konta zniknęły pieniądze w kwocie 24 300 złotych. Kilka dni wcześniej z mężczyzną skontaktowała się osoba, podająca za pracownika banku, twierdząc, że jego pieniądze na koncie są zagrożone. Po poinstruowaniu mężczyzny, w celu uchronienia pieniędzy, miał on je przelać na inne, wskazane przez rzekomego pracownika banku, rachunki bankowe. Wykonując polecenia, 33-latek stracił swoje oszczędności.
Apelujemy!
Bądź ostrożny i zachowaj rozsądek podczas rozmów telefonicznych z osobami, które podają się za pracownika banku, policjanta czy inną osobę i informują nas o próbie oszustwa na naszym koncie bankowym. Pamiętajmy, że gdy pracownik banku prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczych oraz namawia do instalacji dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustem. W żadnym wypadku nie należy instalować zalecanych aplikacji i podawać kodów. Prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi o podanie danych dostępowych do konta przez telefon ani zainstalowania aplikacji czy przelania pieniędzy na wskazane konto. Zanim podejmiemy jakiekolwiek działanie (podanie danych logowania, hasła do konta, kodów transakcyjnych, zainstalowania aplikacji), upewnijmy się, czy osoba, która do nas dzwoni podając się za pracownika banku, faktycznie nią jest. Rozłączmy się i zadzwońmy sami do naszego banku w celu potwierdzenia, czy ktoś próbował się z nami skontaktować i czy rzeczywiście nasze konto jest zagrożone.
Ta sama zasada dotyczy sytuacji, kiedy ktoś z naszych znajomych czy bliskich, prosi o przesłanie kodów BLIK do realizacji płatności, kontaktując się z nami za pomocą komunikatora. Zanim udostępnisz komuś kod, zadzwoń do tej osoby i zapytaj, czy na pewno to ona do nas pisała i prosiła o pomoc finansową. Nigdy nie przesyłaj kodów, jeśli nie upewnisz się, że osoba, której je udostępniasz, jest tą właściwą. Potwierdź prośbę, kontaktując się z nią telefonicznie, słysząc jej głos w słuchawce. Jeśli osoba nie odbiera, nie podawaj kodu, to może być oszust.
Przestrzegamy!
Jeśli otrzymałeś prośbę o „pożyczkę” i podanie kodu BLIK przez znajomego, rzekomy pracownik banku prosi Cię o podanie danych osobowych i dostępowych do konta przez telefon lub zainstalowanie aplikacji bądź przelanie pieniędzy na wskazane konto, a może dostałeś link z dopłatą do przesyłki lub link z potwierdzeniem wpłaty za zakupiony przedmiot – NIE DZIAŁAJ POCHOPNIE!
Zasady ostrożności są zawsze takie same, jeżeli ktoś nas prosi o pieniądze:
NIE PRZEKAZUJEMY PIENIĘDZY OBCYM OSOBOM;
NIE PRZESYŁAMY PIENIĘDZY, NA PODANE PRZEZ OBCE OSOBY, NUMERY KONT;
NIE PODAJEMY NIKOMU DANYCH DO LOGOWANIA NA NASZE KONTA BANKOWE;
NIE PRZEKAZUJEMY OBCYM OSOBOM KODÓW DO PŁATNOŚCI MOBILNYCH.;
NIE KLIKAMY W PRZESYŁANE, NIESPRAWDZONE LINKI.
W razie jakichkolwiek wątpliwości, o każdej tego rodzaju sytuacji, najlepiej powiadomić policję.
Napisz komentarz
Komentarze