Sposoby oszustów na wprowadzenie ludzi w błąd i wyciągnięcie od nich danych w celu przejęcia ich pieniędzy przyjmują coraz to nowsze formy. Sprawcy bardzo chętnie podszywają się pod firmy kurierskie i wysyłają SMS-a z informacją o konieczności dopłaty do przesyłki. Zazwyczaj kwota jest bardzo niska, w granicach 1 złotówki. Osoba, która często otrzymuje paczki, może niczego nie podejrzewać, bo być może akurat oczekuje na przesyłkę. W wiadomości podany jest także link, który może przekierowywać na stronę łudząco podobną do stron operatorów płatności. Tam będzie możliwość podania swoich danych albo danych karty płatniczej. Link może też przekierowywać na kolejną podrobioną stronę, tym razem należącą do banku, gdzie niczego nieświadoma osoba podaje dane do logowania, umożliwiając dostęp do swojego konta oszustowi.
Jedną z oszukanych tą metodą została mieszkanka powiatu działdowskiego. Minionej doby (27.03.2024 r.) za pośrednictwem sieci internet, sprawca po wprowadzeniu kobiety w błąd, co do konieczności uregulowania dopłaty za przesyłkę, uzyskał dane dostępowe do jej konta. Następnie dokonał pięciu przelewów, wyprowadzając z jej konta pieniądze w łącznej kwocie prawie 2100 złotych.
Przestrzegamy!
Dostałeś SMS-a z wiadomością o dopłacie do przesyłki lub link z potwierdzeniem wpłaty za zakupiony przedmiot – NIE DZIAŁAJ POCHOPNIE!
Zasady ostrożności są zawsze takie same, jeżeli ktoś nas prosi o pieniądze:
- NIE PRZEKAZUJEMY PIENIĘDZY OBCYM OSOBOM;
- NIE PRZESYŁAMY PIENIĘDZY NA PODANE PRZEZ OBCE OSOBY NUMERY KONT;
- NIE PODAJEMY NIKOMU SWOICH DANYCH OSOBOWYCH;
- NIE PODAJEMY NIKOMU DANYCH LOGOWANIA NA NASZE KONTA BANKOWE;
- NIE PRZEKAZUJEMY OBCYM OSOBOM KODÓW DO PŁATNOŚCI MOBILNYCH.;
- NIE KLIKAMY W PRZESYŁANE, NIESPRAWDZONE LINKI.
Policja przypomina o tym, by w kontaktach przez telefon czy Internet zachować wzmożoną czujność. Nie klikajmy w linki w wiadomościach czy mailach wysłanych przez nieznane nam osoby. A jeśli nam się to zdarzy, dokładnie sprawdzajmy, na jakiej stronie się znajdujemy. Nie podawajmy w pośpiechu danych logowania do konta bankowego. Każdą transakcję wykonujmy po samodzielnym zalogowaniu się na stronie lub przez aplikację swojego banku, nigdy przez link podesłany z zewnątrz przez obcą osobę. Czytajmy też dokładnie wiadomości od rzekomych sprzedających czy kupujących na portalach internetowych. Poświęcenie kilku sekund na sprawdzenie, jaką transakcję mamy zaakceptować, może uratować nas przed utratą pieniędzy. Zastanówmy się również, zanim komuś przekażemy kod BLIK do realizacji płatności z własnego konta, nawet jeśli suma wydaje się niewielka.
Pamiętajmy, aby chronić swoje komputery za pomocą oprogramowania antywirusowego, programów wychwytujących pliki szpiegujące. Zmieniajmy hasła dostępowe do aplikacji i kont. Każdą niepokojącą sytuację zgłaszajmy na Policję.
Napisz komentarz
Komentarze